د، کولر روشن می‌شود. متخصصان شرکت خودروسازی اسپانیایی سئات (SEAT) پس از بررسی‌های دقیق، ۵ عادت نامناسب در استفاده از سیستم تهویه‌ی خودرو را شناسایی کرده‌اند. بر اساس نتایج پژوهش متخصصان این شرکت، استفاده‌ی نادرست از سیستم تهویه خودرو می‌تواند با کاهش تأثیرپذیری آن، افزایش دمای کابین را به‌دنبال داشته و حتی در زمان عکس‌العمل راننده و کم‌آبی بدن هم نقش داشته باشد.

 
سیستم تهویه و کولر خودرو / Car Air Conditioner
 
تفاوت دمایی ۱۰ درجه‌ی سلسیوس فضای داخلی خودرو  می‌تواند زمان عکس‌العمل انسان را تا ۲۰ درصد یا برابر حالتی که درصد الکل خون ۰.۵ درصد در دمای بالاتر از ۳۵ درجه سلسیوس است، کاهش دهد. این روزها در بیشتر کشورهای جهان، دمای هوا بیشتر از ۳۰ درجه‌ی سلسیوس هم می‌رسد؛ رانندگانی که هرروز در جاده‌ها هستند یا مسافران جاده‌ای، هر دو در معرض خط کم‌آبی بدن قرار دارند. در چنین روزهای گرم تابستان، پس از پارک خودرو دمای داخلی آن به بیش از ۶۰ درجه‌ی سلسیوس هم خواهد رسید. شاید در این شرایط اولین اقدام هر فرد روشن کردن سیستم تهویه باشد اما باید بدانیم که با این‌کار، هوای گرم فضای داخلی را به‌گردش درمی‌آوریم.
 
سیستم تهویه و کولر خودرو / Car Air Conditioner
 
مقاله‌ی مرتبط:
سیستم تهویه و کولر خودرو چگونه کار می‌کند؟
انجل سوآرز، یکی از مهندسان سئات به این‌صورت رانندگان را راهنمایی می‌کند:
 
قبل از روشن کردن سیستم تهویه، به‌مدت یک دقیقه درها و پنجره‌ها را باز کنید تا دمای کابین به‌صورت طبیعی کاهش یابد. در سیستم تهویه، میزان سردی دما مدنظر نیست بلکه بیشتر جهت چرخش هوا در کابین مهم است. جهت دریچه‌های هوای سیستم تهویه باید به‌سمت بالا باشد نه به‌سمت صورت سرنشینان. در این شرایط، هوای در تمام کابین به‌گردش در می‌آید و تمام سرنشینان (جلو و عقب) سردی دما را احساس می‌کنند.
 
جهت دریچه‌های هوای کولر یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که باید همیشه بخاطر داشته باشیم. اگر سرنشینان ردیف عقب در هنگام روشن بودن سیستم تهویه از دمای بالا شکایت می‌کنند، حداقل کمی از مشکل به‌جهت تنظیم‌شده‌ی دریچه‎ها مربوط است. در ادامه به ۵ اشتباه رایج در هنگام استفاده از سیستم تهویه‌ی خودرو اشاره می‌کنیم.
منبع:zoomit